1001 timer i lufta PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Dmytro Yakovenko   
onsdag 19. november 2014 15:37

For et par uker siden har en av medlemmene i Kjevik Flyklubb nådd et fantastisk milepæl. - 1000 timer i lufta. Vi snakker om Per Norgaard, som vi alle kjenner som en ekspert i Danmark-turer, tidligere styreleder i klubben og et aktivt styremedlem idag og ikke minst en av klubbens mest erfarne piloter. Vi har bestemt seg for å ta en tur til klubbhytta og stille Per et par spørsmål om hans erfaring og opplevelser.


Trykk på artikkeloverskriften for å lese hele intervju

 

- Per, gratulerer med dette resultatet. 1000 timer i lufta er imponerende, men husker du hvordan det hele startet?

 

- Takk skal du ha, det er en flott følelse. Ja, det hele startet med at jeg fikk et tandemhopp i 50-års gave fra min sønn og det har vekket min interesse for luftsport. Kort tid etter hoppet har jeg startet med flytimer. Dette var for nøyaktig 18 år siden.

- Og hvem var dine instruktører da og på hvilket fly?

- Jeg har startet min utdanning i februar/mars 1998 på LN-LAL (Cherokee) og mine instruktører var Eskil Bothner som er kaptein i Widerøe i dag og Atle Aluwini, han har jeg dessverre mistet kontakten med.

- Hvordan opplevde du din praktiske flyutdanningen?

- Det tok litt over ett år før jeg fløy opp og fikk sertifikatet mitt. Jeg hadde samme utfordringer som mange av dagens elever også har - begrenset tilgang til fly, vanskeligheter med å få tak i instruktører og, selvsagt, været, som man kan ikke unngå. Jeg husker dessverre ikke min første solotur i detaljer men jeg husker at det var en spesiell og fantastisk opplevelse.

- Og nå har du rundet 1000 timer med en tur til...

- Aalborg, jeg liker denne flyplassen meget godt og er relativt ofte der. Jeg må si at tiden går fort. Jeg har regnet ut at jeg har fløyet ca 62 timer per år i snitt og alle disse timene har jeg fløyet i Kjevik Flyklubb men på forskjellige fly - Cessna 150, Cherokee, LN-ABW Rally, LN-ACU - Cessna 172, og, selvsagt vår kjære LN-KFK. Det jeg må si at alle disse timer har gitt meg mye glede og jeg synes at det er fortsatt like gøy som det var når jeg bare begynte.

- Hvor gikk alle dine turer til?

- Jeg har fløyet til mange forskjellige flyplasser både i Norge og i Danmark. Den lengste turen min gikk fra Kjevik til Røros (3,5 timer hver vei, alt på en dag, uten overnatting). Den turen har jeg tatt like etter at jeg fikk sertifikatet mitt. Jeg har også vært så langt sør som Sylt. Etter hvert så ble det ganske mange turer til Aalborg, Billund, Sola og ikke minst Gardermoen, som forresten anbefales på det sterkeste til de pilotene som ønsker seg en god trening på en stor flyplass med mye trafikk og radiokommunikasjon men som samtidig er overkommelig for småflygere. Man må huske å søke om slottiden men ellers er flygeledere alltid behjelpelige, man får en rullebane som er nærmest GA-terminal slik at man slipper å takse rundt på forskjellige taksebaner.

- Hva med Sverige da?

- Jeg har ikke vært der ennå, nei, så det blir kanskje en gang i fremtiden. Jeg har heller ikke brukt flyplasser med gressbane, føler med mest trygg på asfalt.

- Har du hatt noen opplevelser, vanskeligheter eller hendelser?

- Nei, ingenting. Det var et par morsomme tilfeller og en alt for tidlig frekvensskifte men ellers ingenting.

- Frekvensskifte?

- Ja, en gang var jeg på vei til Gardermoen (en av mine første turer dit) og var klarert av tårnet til downwind, når jeg plutselig har lagt merke til 2 Herkules-flyene som var i samme høyde og gikk rett mot meg. Tårnet fikk ikke kontakt med disse flyene og jeg opplevde det som en litt dramatisk situasjon men til slutt har flyene endret retningen og fløy sin vei. Det som skjedde var at de har skiftet frekvensen sin alt for tidlig og fikk mest sannsynlig ikke med seg at det var andre enn de i området.

- Ja, det må være litt av en opplevelse. Men bra at den har ikke påvirket lysten av å fly!

- Å nei nei nei. Som sagt, jeg synes at det er like gøy nå som det var før og jeg har planer om å fortsette å være en aktiv medlem i klubben. Jeg får en veldig stor glede av å fly og ønsker gjerne å bidra i flymiljø på Kjevik. Jeg har sittet i forskjellige roller i styret til Flyklubben i alle årene som jeg har vært medlem, med unntak av noen få år, og trives meget godt.

- Takk skal du ha, Per, og lykke til videre!

- Takk for det. Vil gjerne si på slutten at det er kjempegøy å fly mange timer selv om man er godt voksen!

Sist oppdatert onsdag 19. november 2014 15:44
 
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner