Tur/retur Guayaquil – Salinas (SEGU – SESA) lørdag 6.1.2007 med Andreas Andersen PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Helge Aasen   
fredag 26. januar 2007 10:55

På lang finale rwy 26 i SalinasI forbindelse med en forretningsreise til Brasil reiste jeg innom min svoger (og medlem i Kjevik Flyklubb) Andreas Andersen som midlertidig har flyttet til Equador. Han har nettopp fått sine PPLA rettigheter etter å ha vært gjennom byråkratiet og legesjekk. Dette omfattet bl.a test av fargesyn med praktisk test der han ble kjørt til enden av rullebanen og måtte identifisere lysbruk fra tårnet..! Lørdag 6.januar fikk jeg bli med på hans andre av en fem timers obligatorisk klubbutsjekk. Vi skulle fly en C172 (callsign HCAXT) utstyrt med en 180hp Lycoming med constant speed propeller.

Bestemmelsestedet vårt var badebyen Salinas ved Stillehavskysten ca 55NM fra Guayaquil. Instruktøren vår het Sergio Russo og han fløy til daglig en Cessna Conquest for en av de mer velsituerte forretningsmennene i Guayaquil. I tillegg var han skolesjef ved AERO CLUB DEL ECUADOR der Andreas er medlem.

I Equador er lover og regler så å si blåkopi av de amerikanske reglene (FAR). I praksis var det allikevel en del lokale tilpasninger og det var ikke egne prosedyrer for VFR operasjoner ved Guayaquil flyplass. All innog utflyging foregikk etter IFR kart og det var merkelig nok ikke noen kontrollsone men kun TMA som startet ved 2000ft. Ifølge Sergio var TMA’en en kombinasjon av C og D luftrom. Kommunikasjonen foregikk på spansk(og litt engelsk), og Andreas begynner allerede å bli imponerende dreven i språket. Etter å ha blitt vectored ut av området under TMA’en satte vi kursen vestover mot Stillehavet. METAR viste : variabel vind, OVC i 1500 ft og temp og duggpunkt 25/23. Etter 20 minuttene begynte skydekket å bryte opp og det var strålende sol og klart da vi kom frem til Salinas.

Andreas og HCAXT etter landing i SalinasUnderveis gikk Sergio gjennom radioprosedyrer og innflygingsprosedyrer i Salinas, som er en militær flyplass. Flyvåpenet drev med uttaksflyging her og jeg så både Cessna T41 og Beech T34 parkert i åpne hangarer. Sergio fortalte at Ecuador opererer Mirage F1, KFIR og Jaguar samt en rekke forskjellige transportfly og helikoptere.

Vi hadde en bedre lunch på den lokale yachtklubben og etter et par timer satte vi kursen hjemover igjen. Nå hadde Sergio bestemt seg for å teste IFR egenskapene til Andreas så det bar inn i skyene i 5,000 ft (jeg antar at Sergio filet IFR tilbake… ). Andreas imponerte med å holde stabil høyde (+/50 ft) og god instrument scan iflg. Sergio, som mer enn gjerne ville gi han opplæring i IFR flyging. 

Ecuador har et uttall av småflyplasser (grus/gress striper) og Andreas kommer nok til å få mye moro og fine naturopplevelser de neste 4 årene, og kanskje en IFR utsjekk.

Mvh, Helge

 

Undertegnede sammen med Sergio Russo og en kollega av Andreas

 

 

Sist oppdatert tirsdag 27. mai 2008 10:12
 
 
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner