Ny avtale om teoriundervisning - samarbed med Privatfly.no og teoriundervisning på Kjevik PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Dmytro Yakovenko   
fredag 10. juni 2016 11:59

Kjevik Flyklubb og Privatfly.no har inngått et samarbeid om teoriundervisningen. Det betyr at elever som ønsker å følge teoriundervisningen i regi av Kjevik Flyklubb og Privatfly.no vil i tillegg til å få utlevert teoripakkene på Kjevik til samme pris som ved å bestille direkte også få den obligatoriske klasseromsundervisningen på Kjevik uten å ha behov for å reise til Oslo. Man bestiller pakken enkelt ved å ta kontakt med skolesjefen eller styrelederen i klubben. Det er ingen leveringstid på pakkene da disse er hele tiden tilgjengelige på Kjevik.

Den obligatoriske klasseromsundervisningen (krav fra Luftfartstilsynet) arrangeres på Kjevik før hver eksamensperiode. Klasseromsundervisningen er på 20 timer og går over en helg.

Vi ser fram til et godt samarbeid med en ny partner og ønsker alle våre elever lykke til med teoriopplæringen.

All info om teoriundervisningen ligger under lenken "Flyskolen".

 
Ny instruktør PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Morten Borgen   
torsdag 14. april 2016 13:10

Kjevik Flyklubb har nylig engasjert Christoffer Lund som ny instruktør i klubben. Han er 27 år og bor i Homborsund. Christoffer er utdannet kommersiell flyger og instruktør fra Pilot Flyskole. Han er nå umiddelbart klar for oppdrag med klubbens elever og medlemmer. På vegne av flyskolen ønsker jeg Christoffer velkommen som ny instruktør.

Morten Borgen

Skolesjef

 
Viktig melding til alle piloter - Oppdatert prosedyre for motorvarmeren PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Dmytro Yakovenko   
mandag 29. februar 2016 14:18

Prosedyren for bruk av motorvarmeren ble oppdatert mht riktig bruk av jordfeilbryteren. En ny full prosedyre er nå lagt ut på medlemssidene --> Klubbdukumenter -->Flyplanlegging

For å ta på motorvarmer:

1) Sjekk at «inverter» er plugget i stikkontakten i veggen og at bryteren er satt til «OFF» (ikke lys i bryteren). Den gule jordfeilbryteren skal være satt i "inverteren" og ledningen koblet til denne.
2) Trekk ut skjøte-ledningen slik at den når frem til motor rommet på flyet og plugg denne inn i kontakten til varmeren i motorrommet på flyet
3) Sett bryteren på «inverteren» til «ON» (lys i bryteren)

4) Trykk inn knappen merket "RESET" på den gule jordfeilbryteren. NB! Hver gang motorvarmeren har vært slått av eller koblet fra, må "RESET" knappen trykkes inn for at varmeren skal virke igjen.

5) Kjenn etter at varmeelementet under bunnpannen på motoren blir varm (går rimelig fort)
6) Legg sovepose over cowlingen på flyet

Slå av motorvarmeren:

1) Sett bryteren på «inverteren» til «OFF» (ikke lys i bryteren)
2) Koble fra skjøteledningen i motorrommet på flyet, kveile ledning opp og heng den på stativet bak i hangaren

NB! KOBLE ALDRI SKJØTELEDNINGEN DIREKTE I «Inverter»

 
Kom i gang igjen - kurs - 2016. NB! Dato endret til 11. mai!!! PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Dmytro Yakovenko   
onsdag 13. april 2016 11:55

Det går mot lysere tider og det er på tide å komme seg i lufta igjen.

 

Kjevik Flyklubb arrangerer Kom-i-gang-igjen kveld den 11. mai 2016 kl. 19:00. Kurset er laget for alle medlemmer som ikke har flydd på en stund men som innehar gyldige sertifikater eller vurderer å ta opp sertifikater på nytt. Det kan være mange årsaker til at det går en stund siden sist man var ute og fløy og uansett årsak kan man etter en stund føle seg "rusten" og ukomfortabel med å legg ut på egenhånd. Da passer et "kom-i-gang-igjen" kurset veldig bra!

 

Formålet med kurset er å gi en oppfriskning av relevant operativ informasjon, flyet vårt og planleggingsaktiviteter i forkant av en flytur (luftrom, W/B, utstyr, nødprosedyrer, bruk av planleggingsverktøy og kart samt andre internettbaserte hjelpemidler).

 

Det blir servert enkel bevertning. Deltakelse i kurset er gratis til alle medlemmer i Kjevik Flyklubb.

For påmelding send en e-post til dmytro.yakovenko(at) uia.no, påmeldingsfristen er Fredag, 6. mai 2016.

Sist oppdatert fredag 06. mai 2016 11:17
 
Part SERA og Part NCO PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Morten Borgen   
lørdag 27. februar 2016 13:55

For de som synes det er vanskelig å finne fram i den jungelen av regelverk som eksisterer hos Luftfartstilsynet og EASA, finner dere linken til våre to mest benyttede regelverk her:

Part SERA (tidligere BSL F 1-1)

Part NCO (tidligere BSL D 3-1)

Morten / Skolesjef

 

 
«StartForrige12345678910NesteSiste»

Side 4 av 49
 
METAR
2017/11/22 15:50 ENCN 221550Z 05009KT 7000 -RASN FEW003 OVC010 01/00 Q0991
TAF
2017/11/22 15:37 TAF ENCN 221400Z 2215/2222 06008KT 8000 -RA OVC012 TEMPO 2215/2221 2000 RADZ BR OVC004 BECMG 2220/2222 20015KT
LN-KFK
Til service
VFR dag
07:42 - 16:44
Brannvakt
Inaktiv
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner