Ønsker du å bli flyger? Ta kontakt med oss!

Flyskolen i Kjevik Flyklubb tilfredstiller krav dagens regelverk til skoling til PPL sertifikat samt utsjekk til mørkeflyging (NVFR). Skolen består av en skolesjef, assisterende skolesjef og flere instruktører som er tilknyttet flyklubben.

Det teoretiske programmet gjennomføres via vår samarbeidspartner Privatfly.no. Teoridelen er et selvstudium med en obligatorisk teoriundervisning i klasserom som gjennomføres på slutten av studieprogrammet. Denne undervisningen kjøres på Kjevik og man trenger ikke å reise et annet sted for å få studium godkjent.

Det praktiske programmet kjøres i regi av Kjevik Flyklubb og baseres på en skolehåndbok utarbeidet av NLF (Norges Luftsportsforbund). Håndboken beskriver de enkelte øvelsene flyeleven skal gjennomføre for å oppnå ferdighetene som kreves for oppflyvning.

 

Flyskolen vår har nå ledig kapasitet og kan ta imot flere elever. Kontakt skolesjefen eller styrelederen for mer informasjon.

Skolesjef    
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 488 91 222 FI-A (Natt)
Assisterende skolesjef    
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 990 21 746 FI-A (Natt)
Instruktører    
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 913 34 403 CRI-A
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 915 46 994 FI-A (Natt)/IR-I
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 400 48 467 FI-A (Natt)
Knut Arild Kvernvik 458 49 775 FI-A (Natt)
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 412 53 309 FI-A

 

Utdannelse til privatflyger (PPL-A) ved Kjevik Flyklubb

Hvem kan ta flysertifikat?

Du må ha en godkjent legesjekk fra en lege oppnevnt av Luftartstilsynet. Har du normalt god helse er ikke dette noe problem. Du trenger f.eks ikke perfekt syn men det må kunne korrigeres vha briller eller kontaktlinser.
Liste over godkjente leger finner du her.
Du må være fylt 15 år før du påbegynner utdannelsen. Første solotur kan flyes når fylte 16 år og sertifikatet blir først utstedt etter fylte 17 år.

Teoriundervisning

Teorien ved Kjevik Flyklubb er basert på selvstudium via internett og tas i samarbeid med vår partner Privatfly.no. Pensumet som består av en enkel lærebok er godt forklart og man logger inn på nettskolen for å levere inn besvarelsene som er "multiple choice" med fire alternativer.

Studiet kan du gjøre i ditt eget tempo, gjennomsnittlig tid er 4-6 måneder eller ca 200 timer. Etter at du har fullført selvstudiet på nettskolen må du ikke lenger gjennom en obligatorisk klasseromsundervisning men kan ta eksamen med en gang.

Før du får lov å fly solo for første gang må du ha bestått teorieksamen hos Luftfartstilsynet. Oppmeldingen til eksamen hos Luftfartstilsynet skjer etter at teoriundervisningen hos Privatfly.no er fullført, besvart og bestått. På denne hjemmesiden finner man informasjon om steder og datoer for teorieksamener. For å kunne gå videre må man ha minimum 75% korrekt i alle 9 fag for å kunne gå videre. Spørsmålene er av typen "multiple choice" med 4 alternativer.

For å bestille teoripakken, ta kontakt med skolesjefen eller styreformann. Det er ingen leveringstid på teoripakkene da disse ligger klare på Kjevik. Teoripakken inneholder alt du trenger for å gjennomføre kurset - en lærebok, tilgang til 1100 innleveringsoppgaver, oppfølgning fra instruktør samt en CRP-1 computer og ANZP-1 plotter.

Prisen for teoripakken er kr. 7 900,-.

Alternativt kan man bestille teorien hos andre leverandører, men da får man ingen teoriundervisning på Kjevik og dette vil medføre ekstra reise- og oppholdskostnader.

Praktisk utdanning

Før denne delen påbegynnes må du være medlem av Norges Luftsportsforbund (NLF) og Kjevik Flyklubb. Detaljer om medlemsskap finner du her. Praktisk utdanning foregår på klubbens fly, som er en Piper Cherokee Warrior III med plass til 4 personer. Flyet er utstyrt med Avidyne sin integrerte EFIS. Du må ha minst 45 timer praktisk flyging. 10 av disse timene er soloflygning dvs. du flyr uten instruktør. Når det praktiske programmet er gjennomført, avlegges skolesjekk for klubbens skolesjef. Blir denne prøven bestått, meldes kandidaten opp til oppflyging (Skill Test) gjennom Luftfartstilsynet.

Hva koster det?

Dette varierer selvsagt noe avhengig av antall flytimer. Med 50 timer flytid, alt av studiemateriell, legesjekk, nødvendig utstyr og gebyrer m.m. vil det komme på ca. Kr. 120 000,-.

Mer informasjon

Ta kontakt med klubbens skolesjef Morten Borgen på mobil 488 91 222 eller på email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.


Disse nettsidene vil forøvrig gi svar på de fleste spørsmål du måtte ha:
· Norges Luftsportsforbunds hjemmeside http://www.nlf.no
· Privatfly.no sin hjemmeside http://www.privatfly.no

SEP forlengelse

For å forlenge klasserettigheten SEP, må kandidaten ha fullført følgende innen de siste 12 månedene før utløpsdatoen til rettigheten:
a. Utført minst 12 timer flyging på relevant klasse
b. 6 timer som fartøysjef
c. 12 avganger og landinger
d. 1 time med instruktør innehaver av FI-A eller CRI-A

Har du ikke logget disse timene i loggboken i løpet av de siste 12 månedene før utløpsdatoen av rettigheten, kan en forlenge rettigheten ved å fullføre en Proficiency Check sammen med en kontrollant fra Luftfartstilsynet innen 3 måneder før utløpsdatoen av rettigheten.

SEP fornyelse

For å fornye SEP klasserettigheten kreves det at kandidaten gjennomfører oppfriskningstrening iht FCL.740(b)(1)(2) og AMC.740(b)(1). Denne oppfriskningstreningen skal gjennomføres i regi av en godkjent ATO og må dokumenteres. Dokumentasjon må sendes inn til Luftfartstilsynet sammen med søknaden om fornyelse av SEP klasserettighet.

Omfanget av oppfriskningstrening bestemmes av ATO med bedømmelse av pilotens behov for trening. Regelverket angående nødvendig oppfriskningstrening er hensyntatt i følgende tabell:

1. Utgått for en periode kortere enn 3 måneder - Ingen tilleggskrav

2. Utgått for en periode på mer enn 3 måneder men mindre enn 1 år - Minimum 2 treningspass

3. Utgått for en periode på mer enn 1 år men mindre enn 3 år - Minimum 3 treningspass hvor de viktigste funksjonsfeil i tilgjengelig system dekkes

4. Utgått for en periode på mer enn 3 år - Gjennomgå trening som for en "additional type issue". I tillegg gjelder kravet på bestått prøve i henhold til FCL.740(b)(2)

Mørkeflygingsutsjekk

Denne rettigheten gir kandidaten mulighet til å fly VFR i den perioden som er spesifisert som VFR natt. Før den praktiske flygingen kan begynne, må kandidaten ha fullført Luftfartsskolen sitt godkjente mørkeflygingskurs. Kurset består av kun ett fag og det kreves ikke fullført eksamen, derimot skal alle innsendingsoppgavene utføres. Når dette er gjort, vil kandidaten motta et diplom som bevis på fullført kurs, og den praktiske flygingen kan da begynne. Denne består av 5 timer mørkeflyging, hvorav minst 3 timer må være utført som instruksjon med instruktør. I tillegg kreves det at minst 1 time er utført som navigasjonstur til en flyplass som ligger mer enn 50NM fra avgangsplassen. 5 avganger og 5 landinger skal utføres solo, og dette vil bli gjort på den avsluttende skolesjekken som flys med klubbens skolesjef. Se Part FCL subpart I FCL.810 for mer info.

 

Utenlandske sertifikater utstedt av land godkjent av Annex I i Chicago konvensjonen

Vennlist referer til Part FCL Annex III del 5 for mer informasjon, eventuelt ta kontakt med klubbens skolesjef.